Інтернет-залежність дітей та підлітків
Чи
може ваша дитина стати інтернет-залежною
Інтернет — це чудовий засіб спілкування,
особливо для сором’язливих дітей, у яких виникають труднощі під час спілкування
з іншими. Адже ані вік, ані зовнішність та фізичні дані тут не мають значення.
Проте часте відвідування Інтернету веде до формування інтернет-залежності.
Виявити цю проблему досить складно доти, доки вона не набуде дуже серйозного
значення. До того ж саме існування такої хвороби не завжди й не всіма
визнається.
Що ж робити? Укладіть правила
використання домашнього комп’ютера і спробуйте встановити такі часові обмеження
роботи в Інтернеті, щоб у дитини лишався час для інших занять, насамперед для
фізичної активності. Комп’ютер доцільно розміщувати не в дитячій кімнаті, а в
кімнаті для дорослих. Тоді у вас буде більше можливостей наглядати за тим, коли
і що дитина на ньому робить. Зрештою, проаналізуйте свою поведінку — чи не
надто багато часу ви проводите в Інтернеті.
Причини
комп'ютерної та інтернет-залежності серед дітей та підлітків
На сьогоднішній день проблема взаємодії
людини й комп'ютера є однією з актуальних. Комп'ютер виконує широкий діапазон
завдань: програвання музики й радіо, відображення кінофільмів і телевізійних
каналів, фіксація текстових наробітків, відображення текстів, графічних
об'єктів і анімації, виконання функцій телефону й калькулятора, відображення й
надання здатності дослідження глобальних мереж і ролі в електронних іграх, а
також багато чого іншого. Таким чином, перед дитиною, підлітком розкривається
новий мир незліченної кількості можливостей і інтересів, який
"відключає" його від справжнього миру, "перемикаючи" на
себе. Але поряд з позитивними моментами при взаємодії підлітка з комп'ютером виникають
проблеми, зв'язані, насамперед, із психологічними навантаженнями. Більшою мірою
залежними від комп'ютера стають діти й підлітки, що мають нестабільні й
конфліктні сімейні або шкільні відносини, не прихильні ніяким серйозним
захопленням. Саме вони знаходять у віртуальному світі віддушину й вважають своє
перебування в мережі або успіхи в комп'ютерній грі достатніми для
самоствердження й для поліпшення свого стану.
Проблема комп'ютерної залежності - це ще
й проблема втрати довіри. Якщо людину обманювали або зраджували (у його
розумінні), то він буде намагатися уникати повторення негативного досвіду,
тобто буде вибирати ті відносини, які захистять його від негативних переживань.
Участь у віртуальному світі дозволяє дітям і підліткам розслабитися й абстрагуватися
від психологічних проблем у реальному світі, але це відбувається лише на момент
перебування у віртуальному просторі. Для ігрового адикта реальний мир
нецікавий, повний небезпек, тому що більшість залежних - це люди, що погано
адаптуються в соціумі. Внаслідок цього людина намагається жити у віртуальному
світі, де все можливо, усе дозволено, де він сам установлює правила гри.
Логічно запропонувати, що вихід з віртуальної реальності є хворобливим для
адикта: він знову зіштовхується з ненависної для нього реальністю, що й
викликає зниження настрою й активності, відчуття поганого самопочуття. Для
підлітка дуже важливе освоєння особистісного простору, межи якого він
підкреслює захоплення молодіжною музикою, підвищеною увагою до своєї
зовнішності, прикраси своєї кімнати, велосипеда або комп'ютера. Він не визнає
життєвого стилю дорослих і створює свій. Він хоче виділитися, заявити про себе,
всім своїм видом показати, що він дорослий, самостійний і неповторний. Для
самоствердження підліткові вже не треба демонструвати витривалість і фізичну
силу звичними методами. Зараз саме компетентність у комп'ютерній сфері визначає
статус, визнання й безсумнівний авторитет у середовищі однолітків.
Ознаки
комп’ютерної психологічної залежності
Дослідники психологічної залежності
вважають, що дитину в комп’ютерній грі особливо приваблюють такі моменти:
– наявність власного інтимного світу, в
який більше нікому немає доступу;
– реалістичність процесів у
комп’ютерному світі;
– повне абстрагування від навколишнього;
– відсутність відповідальності;
– можливість виправити будь-яку помилку
шляхом багаторазових повторень гри з початку;
– можливість самостійно приймати
будь-яке рішення (в межах правил гри)
Крім можливостей, які несе в собі
комп’ютер, у виникненні комп’ютерної залежності існують соціально-економічні
причини. Завдяки здатності комп’ютера заповнювати дозвілля, батькам часто буває
зручно для себе всадовити дитину за його пульт на необмежений час, радіючи її
захопленням новою іграшкою і своєму тимчасовому звільненню від батьківських
обов’язків. Батьки віддають перевагу заповнення дозвілля дитини комп’ютерними
іграми перед іншими способами, які потребують значних грошових витрат і
безпосередньої участі дорослих (спорт, мандри, заняття різними видами мистецтва
і т.д.). очевидно, що в переважному виборі комп’ютерних розваг над іншими
відіграє роль недостатня компетентність батьків у питаннях впливу електронних
розваг на фізичне і психічне здоров’я своїх дітей.
Треба зазначити ще одну особливість
взаємодії дитини з комп’ютером, яка зумовлює порушення міри цієї взаємодії. На
відміну від занять спортом або рухових ігор, грати з комп’ютером можна значно
довше, оскільки фізичне навантаження на м’язи мінімальне і відчуття втоми, яке
сигналізує про вичерпність сил, з’являється значно пізніше, ніж під час гри,
наприклад, у футбол. Відтак через відсутність своєчасних сигналів від м’язів
надмірне навантаження комп’ютерною діяльністю, спілкування в Інтернеті або
комп’ютерними іграми призводить до перевантаження мозку, зору, хребта,
підвищення артеріального тиску, що негативно впливає на психіку дитини.
Таким чином, власне кібернетичний
простір, завдяки своїм величезним можливостям зацікавити людину, та деякі
соціально-економічні чинники створюють передумови виникнення комп’ютерної
залежності.
Як
розпізнати початок виникнення комп’ютерної залежності у дитини?
У науковій літературі, присвяченій
проблемам комп’ютерної залежності, серед головних ознак, що свідчать про її
початок, наводять такі:
– небажання облишити роботу або гру на
комп’ютері;
– роздратування, прояв агресивності
через вимушені відволікання;
– нездатність або небажання спланувати
заздалегідь кінець роботи або гру на комп’ютері;
– надмірні стосовно статків сім’ї грошові витрати на постійне оновлення програмного забезпечення та пристроїв комп’ютера, всілякі добування грошей (навіть крадіжки) для купівлі нових ігор або відвідування ігрових залів;
– надмірні стосовно статків сім’ї грошові витрати на постійне оновлення програмного забезпечення та пристроїв комп’ютера, всілякі добування грошей (навіть крадіжки) для купівлі нових ігор або відвідування ігрових залів;
– забування про домашні справи,
навчання, домовленості зустрічі упродовж роботи або гри на комп’ютері;
– нехтування власним здоров’ям, гігієною
і сном на користь спілкування з комп’ютером;
– готовність задовольнятися нерегулярним, випадковим харчуванням, не полишаючи комп’ютера;
– готовність задовольнятися нерегулярним, випадковим харчуванням, не полишаючи комп’ютера;
– відчуття емоційного піднесення під час
роботи або гри на комп’ютері;
– обговорення комп’ютерної тематики з
усіма, хто хоча б трохи знається на цьому.
Таким чином, за допомогою цих ознак
комп’ютерної психологічної залежності батьки й учителі можуть своєчасно
розпізнати її початок у дитини і звернутися за допомогою принаймні до шкільного
психолога.
Поняття
терміну "Інтернет-залежність”
Термін "залежність" (addiction)
був запозичений з лексикона психіатрів для полегшення ідентифікації проблеми
Інтернету шляхом асоціації її з характерними соціальними і психологічними
проблемами. Усього може спостерігатися від 1 до 10 симптомів, у які входять
надмірний час, проведений в мережі, що збільшується занепокоєнням при
перебуванні в реальному світі, неправді або прихованій кількості часу,
проведеного в кіберпросторі або ж мляве функціонування в реальному світі.
Зловживання Інтернетом веде до соціальної ізоляції, збільшується депресія,
призводить до розпаду родини, невдачам у навчанні, фінансовому неблагополуччю і
до втрати роботи.
"Інтернет-залежність" - це
широкий термін, що позначає велику кількість проблем поводження і контролю над
потягами. Основні п'ять типів, що були виділені в процесі дослідження,
характеризуються в такий спосіб:
1. Кіберсексуальна залежність –
нездоланний потяг до відвідування порносайтів і заняттю кіберсексом.
2. Пристрасть до віртуальних знайомств -
надмірність знайомих і друзів у Мережі.
3. Нав'язлива потреба в Мережі - гра в
онлайнові азартні ігри, постійні покупки або участі в аукціонах.
4. Інформаційне перевантаження
(нав'язливий web-серфінг) - нескінченні подорожі по Мережі, пошук інформації з
баз даних і пошуковим сайтам.
5. Комп'ютерна залежність - нав'язлива
гра в комп'ютерні ігри (стрілялки – Doom, Quake, Unreal і ін., стратегії типу Star
Craft, квести).
Чільним фактором, завдяки якому всі ці
явища одержали широке поширення, є анонімність особистості в Мережі. Особливо
анонімність пов'язана з чотирма головними розладами:
1. Посилення різних відхилень від норми,
неправда і навіть здійснення кримінальних дій типу перегляду і скачування
непристойних або ж зовсім заборонених картинок (дитяча порнографія), що широко
поширені на багатьох сайтах. Важливо щоб люди, що розважаються переглядом
подібних зображень, тим самим задовольняючи свої сексуальні фантазії, не намагалися
контактувати з дітьми в реальному житті. Таке поводження дуже часто починається
як цікавість і закінчується як потяг. У таких випадках показана психотерапія,
спрямована на нормалізацію сексуальних потягів з метою зменшення потенційного
ризику.
2. Віртуальний світ, у якому людина
почуває себе набагато комфортніше, чим у реальному житті, створює погрозу для
успішності реального життя. У подібних випадках використовується персональна
психотерапія, метою якої є зменшення бажання втекти з реального світу.
3. Інтерактивні компоненти мережі
полегшують створення кібер-залежності, що негативно впливає на внутрісімейні
відносини і стабільність родини як такої, що в першу чергу веде до віддалення
людей у реальному житті і до розлучення. У цьому випадку застосовується
індивідуальна і сімейна терапія, у процесі якої чоловік і жінка працюють разом
над примиренням і відтворенням родини після зрад у мережі.
4. Можливість створення альтернативних
он-лайн персонажів, у залежності від настрою і бажання самого користувача, що
створює можливість піти від реального світу з його емоційними проблемами
(наприклад, стрес, депресія, занепокоєння), або ж від простих життєвих
складностей (достаток роботи, проблеми в навчанні, раптове безробіття, розлади
в родині). Миттєва втеча у фантастичний світ Інтернет служить підтримкою для
звикання, за яким випливає погіршення настрою і психологічні розбіжності, що
лікуються психотерапією і, у разі потреби, фармакологічним втручанням.
У серпні 1997 список видів
"нематеріальної" залежності поповнив: патологічне використання
Інтернету (Pathological Internet Use, скорочено PIU) стало позначенням офіційно
визнаного психічного розладу. Однак багато психотерапевтів говорять, що
Інтернет-залежність не є самостійне захворювання. Як правило, цей діагноз
свідчить про інші, серйозні проблеми клієнта - депресія, комунікаційні проблеми
й ін. Усі вони, так чи інакше є ознаками нездатності справитися зі стресом і
формами тієї чи іншої дезадаптації в реальному житті. Генетично закладений, але
нерозтрачений запас пристрастей, людина прагне розділити з анонімним і
віртуальним іншим.
Патологічна залежність починається тоді,
коли прагнення відходу від реальності, зв'язане зі зміною психічного стану,
починає домінувати у свідомості, стаючи центральною ідеєю, що вторгається в
життя, приводячи до відриву від реальності. Відбувається процес, під час якого
людина не тільки не вирішує важливих для себе проблем (наприклад, побутових,
соціальних), але і зупиняється у своєму особистісному розвитку. Цьому процесові
можуть сприяти біологічні (наприклад, індивідуальний спосіб реагування на
алкоголь, як на речовину, що різко змінює психічний стан), психологічні
(особистісні особливості, психотравми), соціальні (сімейні і позасімейні
взаємодії) фактори. Важливо відзначити, що аддиктивна реалізація містить у собі
не тільки аддиктивні дії, але і думки про стан відходу від реальності, про
можливість і спосіб його досягнення.
Що
робить Інтернет притягальним як засіб "відходу” від реальності?
– Можливість анонімних соціальних
інтеракцій (тут особливе значення має почуття безпеки при здійсненні
інтеракцій, включаючи використання електронної пошти, чатів, ICQ і т.п).
– Можливість для реалізації
представлень, фантазій зі зворотним зв'язком (у тому числі можливість
створювати нові образи "Я"; вербалізація представлень і фантазій, не
можливих для реалізації в звичайному світі, наприклад, кіберсекс, рольові ігри
в чатах і т.д.).
– Надзвичайно велика можливість пошуку
нового співрозмовника, що задовольняється практично будь-яким критеріям (тут
важливо відзначити, що немає необхідності утримувати увагу одного
співрозмовника – тому що в будь-який момент можна знайти нового).
– Необмежений доступ до інформації
("інформаційний вампіризм”) (займає останнє місце в списку, тому що в
основному небезпеку стати залежним від Всесвітньої Павутини підстерігає тих,
для кого комп'ютерні мережі виявляються, чи ледве не, а іноді і єдиним засобом
спілкування).
Діагностичні критерії розладу в цілому
відповідають критеріям для нехімічних залежностей:
А) Використання комп'ютера викликає дістрес.
А) Використання комп'ютера викликає дістрес.
В) Використання комп'ютера заподіює
збиток фізичному, психологічному, між особистісному, сімейному, економічному
або соціальному статусові.
Мається на увазі взаємозв'язок з такими
нехімічними аддикціями як трудоголізм і гемблінг (патологічна гра).
В даний час PІU вживається як більш
широка категорія, у якій хтось патологічно використовує комп'ютер узагалі,
включаючи види використання, що не відносяться до соціальних, а термін "інтернет-залежність”
використовується для позначення патологічного використання комп'ютера для
залучення в соціальній взаємодії.
Психологічні
та фізичні симптоми Інтернет-залежності
Доктор М. Орзак виділила наступні
психологічні і фізичні симптони, характерні для патологічної
Інтернет-залежності:
Психологічні симптоми:
1. Гарне самопочуття або ейфорія за
комп'ютером.
2. Неможливість зупинитися.
3. Збільшення кількості часу,
проведеного за комп'ютером.
4. Зневага родиною і друзями.
5. Відчуття порожнечі, депресії,
роздратування не за комп'ютером.
6. Неправда роботодавцям або членам
родини про свою діяльність.
7. Проблеми з роботою або навчанням.
Фізичні симптоми:
1. Синдром карпального каналу (тунельна
поразка нервових стовбурів руки, зв'язана з тривалою перенапругою м'язів).
2. Сухість в очах.
3. Головні болі по типу мігрені.
4. Болі в спині.
5. Нерегулярне харчування, пропуск
прийомів їжі.
6. Зневага особистою гігієною.
7. Розлад сну, зміна режиму сну.
За
матеріалами сайтів http://irina-mix.ucoz.ru, http://pleschool.ucoz.ua, http://www.onlandia.org.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар