МЕТОД ПРОЕКТІВ
НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ
Життя потребує
від нас, щоб кожне нове завдання, яке ми даємо нашим учням, було б до якогось
ступеня новим і для нас. Звернене до нас, воно повинне бути завданням на
вдосконалення навчального процесу, на розвиток нашої здатності вирішувати нові
педагогічні проблеми й переносити знайдені принципи рішення на інші об’єктні
області й проблемні ситуації. Проектний підхід в значній мірі задовольняє цим
вимогам. Він може застосовуватись при вивченні будь-якої шкільної дисципліни та
особливо ефективний на уроках, метою яких є встановлення міжпредметних
зв’язків.
На мій погляд, дуже хороший результат дає робота над проектом у парі: вчитель інформатики – вчитель-предметник. Учні виконують проект з будь-якого предмету, використовуючи комп’ютерні технології. Тематика у різних ситуаціях може бути різною. В одному випадку тему проекту пропонує вчитель-предметник з розрахунком навчальної ситуації на своєму уроці. В другому – пропонується самими учнями, які орієнтуються на власні інтереси. Різновидом методу проектів є метод телекомунікаційних проектів. Під навчальним телекомунікаційним проектом ми розуміємо спільну навчально-пізнавальну, творчу або ігрову діяльність учнів-партнерів, організовану на основі комп'ютерної телекомунікації, що має загальну мету, погоджені методи, способи діяльності, направлену на досягнення загального результату діяльності. Специфіка телекомунікаційних проектів складається, насамперед, у тім, що вони по самій своїй суті завжди міжпредметні. Рішення проблеми, закладеній у будь-якому проекті, завжди вимагає залучення інтегрованого знання. Але в телекомунікаційному проекті, особливо міжнародному, потрібно, як правило, більш глибока інтеграція знання, що припускає не тільки знання власне предмета досліджуваної проблеми, але й знання особливостей національної культури партнера, особливостей його світовідчування. Тематика й зміст телекомунікаційних проектів повинні бути такими, щоб їхнє виконання зовсім природно вимагало залучення властивостей комп'ютерної телекомунікації. Інакше кажучи, далеко не будь-які проекти, як би цікаві й практично значимі вони не здавалися, можуть відповідати характеру телекомунікаційних проектів. Як визначити, які проекти можуть бути найбільше ефективно виконані із залученням телекомунікації? Телекомунікаційні проекти виправдані педагогічно в тих випадках, коли в ході їх виконання:
На мій погляд, дуже хороший результат дає робота над проектом у парі: вчитель інформатики – вчитель-предметник. Учні виконують проект з будь-якого предмету, використовуючи комп’ютерні технології. Тематика у різних ситуаціях може бути різною. В одному випадку тему проекту пропонує вчитель-предметник з розрахунком навчальної ситуації на своєму уроці. В другому – пропонується самими учнями, які орієнтуються на власні інтереси. Різновидом методу проектів є метод телекомунікаційних проектів. Під навчальним телекомунікаційним проектом ми розуміємо спільну навчально-пізнавальну, творчу або ігрову діяльність учнів-партнерів, організовану на основі комп'ютерної телекомунікації, що має загальну мету, погоджені методи, способи діяльності, направлену на досягнення загального результату діяльності. Специфіка телекомунікаційних проектів складається, насамперед, у тім, що вони по самій своїй суті завжди міжпредметні. Рішення проблеми, закладеній у будь-якому проекті, завжди вимагає залучення інтегрованого знання. Але в телекомунікаційному проекті, особливо міжнародному, потрібно, як правило, більш глибока інтеграція знання, що припускає не тільки знання власне предмета досліджуваної проблеми, але й знання особливостей національної культури партнера, особливостей його світовідчування. Тематика й зміст телекомунікаційних проектів повинні бути такими, щоб їхнє виконання зовсім природно вимагало залучення властивостей комп'ютерної телекомунікації. Інакше кажучи, далеко не будь-які проекти, як би цікаві й практично значимі вони не здавалися, можуть відповідати характеру телекомунікаційних проектів. Як визначити, які проекти можуть бути найбільше ефективно виконані із залученням телекомунікації? Телекомунікаційні проекти виправдані педагогічно в тих випадках, коли в ході їх виконання:
-
передбачаються множинні, систематичні, разові або тривалі спостереження за тим
або іншим природним, фізичним, соціальним явищем, що вимагають збору даних у
різних регіонах для рішення поставленої проблеми;
-
передбачається порівняльне вивчення, дослідження того або іншого явища, факту,
події, що відбулися або мають місце в різних місцевостях для виявлення певної
тенденції або прийняття, рішення, розробки пропозицій;
-
передбачається порівняльне вивчення ефективності використання того ж самого або
різних (альтернативних) способів рішення однієї проблеми, однієї задачі для
виявлення найбільш ефективного, прийнятного для будь-яких ситуацій рішення,
тобто для одержання даних про об'єктивну ефективність пропонованого способу
рішення проблеми;
- пропонується
спільне творче створення, якась розробка, чисто практична (виведення нового
сорту рослини в різних кліматичних зонах) або творча робота (створення журналу,
газети, п'єси, книги, музичного добутку, пропозицій що до вдосконалювання
навчального курсу, спортивних, культурних спільних заходів, народних свят
тощо);
-
передбачається провести захоплюючі пригодницькі спільні ігри, змагання.
Телекомунікаційні
проекти будь-якого виду можуть бути ефективні тільки в контексті загальної
концепції навчання й виховання. Вони припускають відхід від авторитарних
методів навчання, з одного боку, але з іншого, передбачають добре продумане й
концептуально обґрунтоване сполучення з різноманіттям методів, форм і засобів
навчання. Це всього лише компонент системи утворення, а не сама система. У цей
час у вітчизняній методиці розроблено чимало типів телекомунікаційних проектів.
При цьому головними типологічними ознаками є наступні:
- Домінуючий у
проекті метод: дослідницький, творчий, рольово-ігровий, ознайомлювально-орієнтовний,
та ін.
- Характер
координації проекту: безпосередній (твердий, гнучкий), схований (неявний, що
імітує учасника проекту).
- Характер
контактів (серед учасників одного навчального закладу, класу, міста, регіону,
країни, різних країн миру).
- Кількість
учасників проекту.
- Тривалість проекту.
- Тривалість проекту.
Немає коментарів:
Дописати коментар