Учнівські
проекти на уроках інформатики як засіб формування їх особистості
Метод проектів на уроках базового курсу
інформатики
Цей
курс орієнтований на забезпечення обов'язкового загальноосвітнього мінімуму
підготовки школярів з інформатики. Він спрямований на оволодіння учнями
методами і засобами інформаційної технології вирішення завдань, формування
навичок свідомого і раціонального використання комп'ютерів у своїй навчальній,
а потім професійної діяльності.
Однак
при навчанні інформатики виникає цілий ряд проблем:
·
недостатність
і нерівномірність загальної підготовки учнів;
·
низький
рівень мотивації навчання (не тільки в області інформатики, але і у всіх інших
дисциплінах);
Вчителю
необхідно вибрати один або кілька методів і форм навчання, що дозволяють
максимально вирішити ці проблеми. І ось тут на допомогу може прийти
використання методу проектів.
Проектний
метод активізує пізнавальні здібності, розкриває творчі можливості, враховує
інтереси учня. Ця форма роботи забезпечує облік індивідуальних особливостей
учнів, відкриває великі можливості для прояву групової, пізнавальної
діяльності.
Пропоную
вашій увазі приклади проектів, які можна виконувати з учнями на уроках
інформатики. Проекти представлені згідно з освітніми лініями програми базового
курсу.
Проект «Новітні комп'ютерні
розробки».
Вікова група: учні 5 - 6
класів
Тип проекту: інформаційний
Планований результат: створення
учнем альбому з підбіркою повідомлень, ілюстрацій, нотатками з періодичної
преси, аналізом представленого матеріалу і власними коментарями. Презентація
проводиться при вивченні теми «Комп'ютер» у формі прес - конференції.
Цілі: закріпити навички учнів
управлінням інформаційними процесами, а саме, обміном, зберіганням та обробкою
інформації. Формування навички самостійного виконання завдання, а також потреби
до розширення свого кругозору.
Тривалість: 2-3 місяці
позаурочний час
Проект «Кросворд».
Вікова група: учні 5 - 9
класів
Тип проекту: практико -
орієнтований
Планований результат: Створення
та оформлення тематичного кросворду в текстовому редакторі, електронних
таблицях.
Тривалість: один урок
+ домашня підготовка
Проект «Цікаво і актуально»
Вікова група: учні 5 - 11
класів
Тип проекту: інформаційний.
Планований результат: представлення
проекту у вигляді презентації, ділової гри, демонстрації відеофільму.
Цілі: визначення рівня
сформованості навичок та вмінь застосування комп'ютерних технологій.
Предметно-змістовна область: інформатика і
будь-освітній предмет.
Тривалість: два уроки і час
для підготовки домашнього завдання.
Описані
проекти дають уявлення про можливості включення елементів проектної діяльності
викладання базового курсу інформатики. Аналіз рівня їх виконання дозволяє
зробити наступні висновки:
·
проектна
діяльність дозволяє вирішити проблему різнорівневої комп'ютерної підготовки
учнів. Кожен працює в своєму темпі, освоюючи посильні навички і вміння;
·
оцінка,
виставлена не за відтворення пройденого матеріалу, а за старання самостійно
розширити свої знання, знайти їм практичне застосування, вміння працювати в
колективі є хорошим стимулом для подальшого навчання;
·
метод
проектів дає можливість організувати практичну діяльність у цікавій для учнів
формі, направивши зусилля на досягнення значущого для них результату.
·
освоєння
програмних засобів та обчислювальної техніки стає більш осмисленим, робота
учнів усвідомленої, захоплюючою, пізнавально вмотивованою.
Застосування проектної діяльності на
уроках інформатики та ІКТ на третьому ступені навчання
Прийоми
організації проектної діяльності залишаються колишніми. Але, порівняно з
базовим курсом для вчителя та учнів з'являються додаткові можливості
використання методу проектів. А саме:
·
вивчення
предметів стає більш цілеспрямованим, нерідко набуваючи елементи
предпрофессіональної діяльності;
·
формується
коло учнів, які передбачають пов'язати своє подальше навчання з інформатикою;
В
силу своїх вікових особливостей, учні старших класів більше розташовані до
дослідної та самостійної діяльності. Їм хочеться довести свою індивідуальність,
незалежність і багатогранність.
Проектна
діяльність стає провідною на уроках інформаційного циклу в старших класах.
Проект «Кросворд»
Рекомендується для
10-х класів. Цей проект аналогічний
проекту, описаного в розділі з базового курсу, але набуває міжпредметний
характер і є практико-орієнтованим. На відміну від описаного раніше проекту,
дії, необхідні для створення сітки кросворду пропонується автоматизувати
використовуючи можливість створення макросу
Проект «Це цікаво»
Рекомендується для
учнів 10-х класів в якості
узагальнення і поглиблення прийомів роботи з гіпертекстом.
Тривалість: 1-2 уроку
і час для збору матеріалу.
Результат: створення
Web-сторінки на вільну тему, створення сайту.
Проект «Соціологічне опитування»
При
вивченні інформаційних технологій цікавим виходить проект «Соціологічне
опитування», де старшокласники, склавши анкету і провівши соціологічне
дослідження за обраною ними ж суспільно значущої теми, обробляють отримані
матеріали в Excel.
Тип проекту: дослідницький.
Планований результат: отримання
кількісних характеристик різних соціальних явищ, їх ілюстрація.
Мета: відпрацювання навичок збору
інформації шляхом проведення анкетування, практичне використання наявних знань
для обробки результатів за допомогою Excel, самонавчання побудови діаграм за
отриманими таблиць.
Предметно-змістовна область: інформатика і
будь-яка область навколишньої дійсності.
Тривалість: два уроки
і час для підготовки домашнього завдання.
Використовується
робота в групах. Для представлення результатів можлива демонстрація
підготовленої презентації, створення Web-сторінки.
Однією
з можливостей застосування ПК в предпрофессіональної діяльності учнів є рішення
економічних задач з використанням електронних таблиць.
Немає коментарів:
Дописати коментар